AUTOEVALUACE - Oblasti autoevaluace, jejich cíle a kritéria

26.08.2013 16:07

Základní škola a mateřská škola Olešná, okres Pelhřimov

AUTOEVALUACE

Oblasti autoevaluace, jejich cíle a kritéria

Oblast

kritérium

indikátor

nástroje

čas

Individualizace

  • škola uznává rozdíly v tempu, myšlení, sociálních dovednostech a kulturních vlivech u jednotlivých žáků
  • učitel podporuje růst každého dítěte s ohledem na jeho vývojovou úroveň
  • škola s úctou, ohledem a rovnoprávně jedná s dětmi různých ras, etnického původu, kultur a socioekonomické úrovně
  • pozorování (hospitace)

 

 

 

  • průběžně

 

 

 

  • škola uznává individuální potřeby dětí a vychází jim vstříc vytvářením a uzpůsobením vzdělávacích zkušeností
  • na základě spolupráce s poradenským zařízením vytváří škola IVP pro integrované a všichni učitelé je respektují a řídí se jimi
  • dětem s SVPÚ škola nabízí individuální a skupinovou reedukační péči
  • učitel respektuje individuální učební styly jednotlivých žáků a přizpůsobuje jim styl výuky
  • IVP, zprávy z kontroly poradenských zařízení

 

 

  • dokumentace reedukační péče (třídní knihy)
  • pozorování (hospitace)
  • 1x ročně

 

 

 

  • průběžně

 

 

  • průběžně
  • učitel v hodnocení pracuje s individuálním vývojem a pokrokem jednotlivých žáků
  • škola vytváří pro jednotlivé žáky žákovská portfolia
  • sebehodnocení v žákovském portfoliu
  • žákovské portfolio
  • průběžně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oblast

kritérium

indikátor

nástroje

čas

Klima školy

  • pedagogičtí pracovníci jdou dětem příkladem vzájemným respektem, spoluprací a komunikací
  • při společné práci ve větší skupině žáků se vzájemně respektují a spolupracují
  • pozorování
  • průběžně
  • žák má prostor ke komunikaci s pedagogickými pracovníky i mimo vyučování
  • učitel je po vyučování v prostorách školy dětem k dispozici ke vzájemné komunikaci

 

 

 

  • průběžně
  • žáci školy se vzájemně respektují a bez ohledu na věk spolu komunikují a spolupracují
  • všechny děti společně tráví dobu mimo vyučování ve školní družině, často i společné přestávky

 

  • pozorování

 

 

 

  • průběžně

 

 

 

  • výzdobu školy a názorné pomůcky si děti mnohdy  vytvářejí samy
  • třídy a společné prostory jsou uzpůsobeny k vystavování žákovských prací
  • výzdoba školy žákovskými pracemi je pravidelně obměňována
  • nástěnné obrazy a mapy ve vyšších ročnících a předmětech si žáci často vytvářejí samy a využívají jich jako názorných pomůcek
  • pozorování

 

 

  • pozorování

 

 

  • pozorování

 

  • průběžně

 

 

  • průběžně

 

 

  • průběžně

 

  • žáci i pracovníci školy si váží společného majetku
  • pokud je majetek a zařízení  školy poškozeno,  úmyslné škody jsou viníkem hrazeny
  • evidence

 

 

  • 1x ročně

 

 

 

 

                 

Oblast

kritérium

indikátor

nástroje

čas

Materiální podmínky

  • žáci a učitelé v maximální míře využívají didaktickou techniku a pomůcky, které jsou ve škole k dispozici
  • PC se běžně využívají ve všech vyučovacích předmětech
  • škola doplňuje knihy do školní knihovny dle požadavků jednotlivých vyučujících dle finančních možností
  • učitelé pravidelně využívají ve vyučování moderní prezentační techniku
  • učitelé a žáci využívají k práci digitální fotoaparát, videorekordér, DVD přehrávač, televizor a CD přehrávač, interaktivní tabule

 

 

 

  • záznam v seznamu knih knihovny

 

 

  • třídní kniha

 

  • třídní kniha, dokumentace akcí
  •  

 

 

  • průběžně

 

 

 

 

  • průběžně

 

 

  • průběžně

 

  • škola zajistí učitelům materiální podmínky pro realizaci žákovských projektů
  • učitelé mají k dispozici balicí papíry, popisovače, lepidla, nůžky, kopírovací stroj, papíry a další potřebný materiál
  • pravidelná kontrola zásob (viz. faktura)
  • průběžně
  • škola poskytuje žákům základní vybavení učebnicemi,
  • sešity a výtvarný materiál nakupuje škola – hradí rodiče
  • žáci na začátku školního roku dostanou sešity do všech vyučovacích předmětů
  • žáci mají zdarma k dispozici pracovní sešity, pokud nahrazují učebnici (1. a 2. ročník – matematika)
  • výdej (viz. faktura)
  • 1x ročně

 

  • škola má zajištěny odpovídající prostorové podmínky v chodu školy
  • dvě učebny, místnost na cvičení a místnost pro ŠD v budově MŠ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

Oblast

kritérium

indikátor

nástroje

čas

Metody a formy práce

  • učitel zavádí moderní metody a formy vyučování
  • všichni vyučující učí podle ŠVP a zařazují prvky alternativních směrů učení Montessori a Tvořivé školy
  • pozorování (hospitace)

 

 

 

  • dle plánu hospitací

 

 

 

  • žáci jsou stylem výuky vedeni ke vzájemné spolupráci
  • běžnou formou výuky v jednotlivých předmětech je práce ve skupinách
  • metoda projektového vyučování je zařazena do výuky 2 – 3 krát ročně
  • žáci spolupracují na projektech ve věkově smíšených skupinách
  • průběžně (hospitace)

 

 

  • prezentace

 

  • prezentace, dokumentace

 

  • 2x ročně

 

 

 

  • 2x-3x ročně

 

  • 2-3x ročně

 

 

 

  • učitelé vytvářejí příležitosti k neformálnímu učení
  • po vzájemné třídní domluvě se děti ve svých kmenových třídách starají o úklid, květiny,  třídní knihu, zavírání oken apod..

 

  • týdně

 

 

 

  • učitel využívá různé formy hodnocení dle předem stanovených kritérií
  • každý žák je 1x měsíčně hodnocen slovně
  • úspěšnost písemných testů a měřitelných žákovských prací je v průběhu školního roku  hodnocena procentuálně i známkou
  • žákovské portfolio

 

  • 1x měsíčně

 

  • 4x ročně

 

 

 

 

 

 

 

                       

Oblast

kritérium

indikátor

nástroje

čas

Pedagogičtí pracovníci školy

  • pedagogičtí pracovníci se vzájemně respektují a tím vytvářejí pozitivní klima školy
  • pracovníci školy se účastní kolektivních vzdělávacích akcí
  • učitelé vzájemně spolupracují na jednotlivých projektech a integrované výuce
  • učitelé se neformálně scházejí ve svém volném čase minimálně 2x ročně a utužují tak přátelské vztahy v kolektivu
  • učitelé se minimálně 1x ročně vzájemně navštěvují ve vyučovacích hodinách
  • prezenční listina

 

  • třídní kniha, hospitace, dokumentace
  • fotodokumentace

 

 

 

  • zápis v třídní knize
  • minimálně 4x ročně
  • průběžně

 

 

  • 1x ročně

 

 

 

  • 1x ročně

 

  • všichni pedagogičtí pracovníci školy vytvářejí pozitivní obraz školy, podílejí se na jejím rozvoji a směřování
  • pedagogičtí pracovníci jsou průběžně seznamování s plány vedení školy a mají prostor se k nim vyjádřit
  • vedení školy podporuje inovativní přístupy ke vzdělávání i mimoškolnímu životu školy
  • učitelé jsou ke škole loajální
  • zápisy z porad

 

 

 

  • kritéria hodnocení učitelů

 

 

  • pozorování
  • 4x ročně

 

 

 

  • 1x ročně

 

 

 

  • průběžně
  • učitelé zlepšují kvalitu své práce dalším vzděláváním
  • vedení školy podporuje DVPP a zavádění poznatků z nich do života školy
  • každý učitel školy se účastní dalšího vzdělávání minimálně 4x ročně
  • kritéria hodnocení učitelů

 

  • potvrzení účasti na vzdělávání
  • 1x ročně

 

 

  • 1x ročně

 

  • vedení školy pravidelnou kontrolní činností směřuje ke zlepšování kvality výukového procesu
  • ředitelka školy minimálně 2x ročně provede hospitaci jednotlivých učitelů dle předem stanovených kritérií a v následné konzultaci si stanoví další cíle v práci pedagogů
  • ředitel školy zveřejní na začátku pololetí plán hospitací
  • učitelé dle svých potřeb zvou členy vedení školy minimálně 1x ročně na hospitaci
  • zápisy z hospitací a následných konzultací

 

 

 

 

  • plán hospitací

 

  • zápisy z hospitací
  • 1x ročně

 

 

 

 

 

 

  • 2x ročně

 

  • vedení školy zajišťuje směřování školy v souladu s moderními poznatky v oblasti školství a zajišťuje bezproblémový chod školy
  • vedení školy ve spolupráci s Radou školy a zřizovatelem udržují směr vývoje školy
  • tok informací ve směru od vedení školy směrem k učitelům zajistí vedení školy prostřednictvím internetu,  písemných materiálů a rozhovoru
  • vedení školy zajišťuje finanční prostředky k chodu školy ze státní dotace, grantů a sponzorských darů
  • zápisy z Rady školy

 

 

  • dotazníková akce

 

 

 

 

 

  • viz. výroční zpráva
  • 1x ročně

 

 

  • průběžně

 

 

 

 

 

  • 1x ročně

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Oblast

kritérium

indikátor

nástroje

čas

Prezentace školy

  • škola prezentuje výsledky žákovských prací
  • vystavení prací v oknech školy do ulice
  • výstava v prostorách školy

 

  • obměna žákovských prací v oknech školy
  • veřejná výstava

 

  • 1x měsíčně

 

  • 1x ročně

 

  • škola informuje veřejnost o své činnosti
  • vlastní webové stránky, které jsou dle potřeby aktualizovány
  • využívá minimálně 1-2 x ročně k prezentaci regionálního tisku
  • na významné akce zve regionální televizi
  • www stránky

 

  • články v tisku

 

  • televizní shot
  • minimálně 1x měsíčně
  • 1x měsíčně

 

  • příležitostně
  • škola pořádá akce pro veřejnost
  • žáci s učitelkami pravidelně pořádají vánoční besídku a vystoupení k Svátku matek
  • minimálně 1x ročně škola pořádá den otevřených dveří
  • záznam z akce

 

 

  • záznam
  • 2x ročně

 

 

  • minimálně 1x ročně
  • škola vytváří pro veřejnost informační a prezentační materiály
  • škola úvodní kapitoly ŠVP zpracuje jako prezentační materiál

 

  • propagační materiál

 

 

  • dle potřeby

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

 

 

Oblast

kritérium

indikátor

nástroje

čas

Spolupráce s rodinou

  • rodiče jsou pravidelně seznamováni se studijními výsledky svých dětí
  • prezenční listiny
  • zápisy z třídních schůzek
  • minimálně 2x ročně
  • škola je rodičům v době vyučování otevřená
  • minimálně 2x ročně škola prostřednictvím internetu, písemných pozvánek pozve rodiče k návštěvě školy

 

  • 2x ročně vyhodnotit
  • škola nabízí rodičům možnost shlédnout formy a metody práce běžně užívané ve vyučování
  • škola 1x ročně uspořádá pro rodiče den otevřených dveří
  • zápis v žákovské knížce
  • 1x ročně
  • škola zve rodiče na akce pořádané k významným dnům ve školním roce
  • škola pořádá slavnostní zahájení školního roku
  • škola pořádá vánoční slavnost, besídka ke Dni matek
  • dokumentace z akce
  • minimálně 2x ročně
  • škola dostatečně informuje rodiče o organizačních záležitostech a změnách v jejím životě
  • celoroční plán
  • aktuální nabídku akcí a informací škola zveřejňuje na svých webových stránkách
  • webové stránky
  • webové stránky
  • 1x ročně
  • minimálně 1x měsíčně

 

 

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode