Charakteristika vzdělávacích oborů - matematika a její aplikace

26.08.2013 15:14

MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE

 

Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru

1. stupeň

ČÍSLO A POČETNÍ OPERACE

Očekávané výstupy – 1. období

Žák

  • používá přirozená čísla k modelování reálných situací, počítá předměty v daném souboru, vytváří soubory s daným počtem prvků
  • čte, zapisuje a porovnává přirozená čísla do 1 000, užívá a zapisuje vztah rovnosti a nerovnosti
  • užívá lineární uspořádání; zobrazí číslo na číselné ose
  • provádí zpaměti jednoduché početní operace s přirozenými čísly
  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje a modeluje osvojené početní operace
  •  

Očekávané výstupy – 2. období

Žák

  • využívá při pamětném i písemném počítání komutativnost a asociativnost sčítání a násobení
  • provádí písemné početní operace v oboru přirozených čísel
  • zaokrouhluje přirozená čísla, provádí odhady a kontroluje výsledky početních operací v oboru přirozených čísel
  • řeší a tvoří úlohy, ve kterých aplikuje osvojené početní operace v celém oboru přirozených čísel
  • modeluje a určí část celku, používá zápis ve formě zlomku
  • porovná, sčítá a odčítá zlomky se stejným jmenovatelem v oboru kladných čísel
  • přečte zápis desetinného čísla a vyznačí na číselné ose desetinné číslo dané hodnoty
  • porozumí významu znaku „-„ pro zápis celého záporného čísla a toto číslo vyznačí na číselné ose

Učivo

  • přirozená čísla, celá čísla, desetinná čísla, zlomky
  • zápis čísla v desítkové soustavě a jeho znázornění (číselná osa, teploměr, model)
  • násobilka
  • vlastnosti početních operací s čísly
  • písemné algoritmy početních operací

 

ZÁVISLOSTI, VZTAHY A PRÁCE S DATY

 

Očekávané výstupy – 1. období

Žák

  • orientuje se v čase, provádí jednoduché převody jednotek času
  • popisuje jednoduché závislosti z praktického života
  • doplňuje tabulky, schémata, posloupnosti čísel

Očekávané výstupy – 2. období

Žák

  • vyhledává, sbírá a třídí data
  • čte a sestavuje jednoduché tabulky a diagramy

Učivo

  • závislosti a jejich vlastnosti
  • diagramy, grafy, tabulky, jízdní řády

 

GEOMETRIE V ROVINĚ A V PROSTORU

Očekávané výstupy – 1. období

Žák

  • rozezná, pojmenuje, vymodeluje a popíše základní rovinné útvary a jednoduchá tělesa; nachází v realitě jejich reprezentaci
  • porovnává velikost útvarů, měří a odhaduje délku úsečky
  • rozezná a modeluje jednoduché souměrné útvary v rovině

Očekávané výstupy – 2. období

Žák

  • narýsuje a znázorní základní rovinné útvary (čtverec, obdélník, trojúhelník a kružnici); užívá jednoduché konstrukce
  • sčítá a odčítá graficky úsečky; určí délku lomené čáry, obvod mnohoúhelníku sečtením délek jeho stran
  • sestrojí rovnoběžky a kolmice
  • určí obsah obrazce pomocí čtvercové sítě a užívá základní jednotky obsahu
  • rozpozná a znázorní ve čtvercové síti jednoduché osově souměrné útvary a určí osu souměrnosti útvaru překládáním papíru

Učivo

  • základní útvary v rovině – lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, kruh, čtyřúhelník, mnohoúhelník
  • základní útvary v prostoru – kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec
  • délka úsečky; jednotky délky a jejich převody
  • obvod a obsah obrazce
  • vzájemná poloha dvou přímek v rovině
  • osově souměrné útvary

 

NESTANDARDNÍ APLIKAČNÍ ÚLOHY A PROBLÉMY

Očekávané výstupy – 2. období

Žák

  • řeší jednoduché praktické slovní úlohy a problémy, jejichž řešení je do značné míry nezávislé na obvyklých postupech a algoritmech školské matematiky

Učivo

  • slovní úlohy
  • číselné a obrázkové řady
  • magické čtverce
  • prostorová představivost

© 2013 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořeno službou Webnode