Předmět: Jazyk a jazyková komunikace |
Ročník:2. |
||
Očekávané výstupy z RVP ZV |
Školní výstupy |
Učivo |
Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy, průřezová témata) |
Žák: |
Žák: |
|
|
Jazyková výchova |
|||
- rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na slabiku, odlišuje dlouhé a krátké samohlásky.
|
- dovede rozlišit samohlásky na dlouhé a krátké a správně je vyslovovat ve větách - dovede rozdělovat slova na konci řádku podle slabik - podle počtu slabik dělí slova na jednoslabičná, dvojslabičná a víceslabičná - chápe význam slabiky pro dělení slov - vytváří slova pomocí předpon a objasňuje jejich významy
|
- rozdělení samohlásek - slovo, slabika - dělení slov podle slabik |
- lidské vztahy |
- porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledá v textu slova příbuzná.
|
- rozlišuje nadřazenost a podřazenost slov - chápe význam: slovo významem souřadné, významem nadřazené, významem podřazené - vyhledává slova v textu a zařazuje je podle významu
|
- slovní význam - slova významem nadřazená, podřazená a souřadná |
|
- porovnává a třídí slova podle zobecněného významu – děj, věc, okolnost, vlastnost
|
- vybírá slova podle významu a třídí je - objasňuje význam určených slov - třídí slova podle společných znaků - vyhledává slova podle daných kritérií |
- slova a skutečnost |
- vztah člověka k prostředí |
- rozlišuje slovní druhy v základním tvaru
|
- doplňuje do vět daný slovní druh - odůvodňuje jejich použití ve větě - dokáže vyjmenovat slovní druhy
|
- slovní druhy
|
|
- užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves |
- pozná v textu podstatná jména, předložky a slovesa, dokáže opravit nesprávné tvary s pomocí učitele |
- podstatná jména, slovesa, předložky |
|
- spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy
|
- rozlišuje věty jednoduché a souvětí - formuluje jednoduchá souvětí - používá správnou výslovnost a melodii vět - umí spojit dvě věty v souvětí
|
- věta a souvětí |
|
- rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové i zvukové prostředky
|
- dokáže rozeznat větu oznamovací, rozkazovací a přací, tázací, dovede určit znaménka na konci těchto vět - dokáže věty správně napsat
|
- druhy vět podle postoje mluvčího |
|
- odůvodňuje a píše správné i,í/y,ý po tvrdých a měkkých souhláskách
|
- žák dovede rozdělit hlásky na samohlásky a souhlásky - zvládá psaní i,í/y,ý po tvrdých a měkkých souhláskách - určuje slabičné a hláskové složení slov
|
- souhlásky a jejich dělení |
|
- odůvodňuje a píše správně dě, tě, ně, ú/ů, bě, pě, vě, mě mimo morfologický šef
|
- zná a používá pravidla při psaní ú/ů uvnitř, na začátku a na konci slov |
- psaní ú/ů uvnitř, na konci a na začátku slov - psaní skupin dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě
|
|
- odůvodňuje a píše správně velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenováních.
|
- dovede správně napsat své jméno a příjmení; jméno zvířete, názvy měst, vesnic - zvládá pravidlo velkého písmene na začátku věty - chápe odlišnost významu vlastní a obecné jméno |
- obecná a vlastní jména |
- lidské aktivity a životní prostředí - vztah člověka k prostředí |
Komunikační a slohová výchova |
|||
- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
|
- rozumí mluveným a písemným pokynům - samostatně pracuje - podle zadání úkolu dovede najít řešení
|
- čtení s porozuměním |
|
- respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru |
- zvládá pozdravy v rodině, vykání, tykání, žádosti, dotazy na poskytnutí informace - dovede poděkovat, poprosit a to vše uspořádat do ústního projevu - zvládá jednoduché rozhovory
|
- rozhovor |
- osobnostní rozvoj - sociální rozvoj |
- pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost
|
- používá při vyjadřování spisovnou češtinu - chápe rozdíl mezi spisovnou a nespisovnou češtinou
|
- spisovná a nespisovná slova |
|
- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
|
- dodržuje přestávky mezi větami - dbá na správnou intonaci vět |
- zvuková stavba slova |
- osobnostní rozvoj |
- volí vhodné verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích.
|
- zvládá jednoduché rozhovory |
- rozhovor |
|
- na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev
|
- dovede vyprávět podle obrázkové osnovy - zvládá sdělovat své prožitky v jednoduchém mluveném projevu
|
- obrázková osnova |
- osobnostní rozvoj |
- zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním |
- rozvíjí dále jistotu psaní velkých a malých psacích tvarů, výšky písma - dbá na správné držení pera
|
- hygienické psaní |
|
- píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky, kontroluje vlastní písemný projev
|
- dodržuje sklon písma, zachovává rozestup písmen;
- zvládá tvary číslic a písmen; - píše číslice a písmena podle normy v přirozené velikosti a liniatuře;
|
- procvičování správných tvarů písmen a číslic |
|
- zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním |
- rozvíjí dále jistotu psaní velkých a malých psacích tvarů, výšky písma - dbá na správné držení pera
|
- hygienické psaní |
|
- píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky, kontroluje vlastní písemný projev
|
- dodržuje sklon písma, zachovává rozestup písmen - zvládá tvary číslic a písmen - píše číslice a písmena podle normy v přirozené velikosti a liniatuře
|
- procvičování správných tvarů písmen a číslic |
|
- kontroluje vlastní písemný projev |
- zvládá a provádí kontrolu písemného projevu - aplikuje naučené učivo při kontrole - zdůvodňuje chybu - porovnává při kontrole |
- práce s chybou |
|
- píše věcně i formálně jednoduchá sdělení
|
- vyhledává při společné kontrole chyby, dokáže je opravit - opis krátkých vět (5-6) probíhá bez větších obtíží
|
- věty |
- občanská společnost a škola |
- seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh.
|
- chápe dějovou posloupnost - dovede seřadit věty podle dějové posloupnosti - dovede vyprávět příběh podle obrázkové osnovy - za pomoci učitele umí zdramatizovat pohádku
|
- ilustrace v knihách
|
- osobnostní rozvoj - sociální rozvoj |
Literární výchova |
|||
- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu texty přiměřené věku |
- dokáže se naučit přednášet krátké básně - dokáže přečíst s porozuměním jednoduché příběhy, bajky, pověsti - dokáže nalézt rým - vyhledá slova, která se rýmují
|
- básně, verš, rým |
- osobnostní rozvoj |
- vyjadřuje své pocity z přečteného textu |
- dovede výtvarně vyjádřit pocity postav - dokáže vyjádřit ideu přečteného textu - přiměřeně svému věku vysvětluje obsah - verbálně vysvětluje chování postav
|
- bajky, pověsti |
- lidské vztahy |
- rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění
|
- objasňuje rozdíl mezi pohádkou, říkadlem, hádankou, naučným článkem - dovede vysvětlit slovo „sloka“ a najít báseň o daném počtu slok - zvládá rozlišení na prózu a poezii - uvědomuje si rytmus lidových říkanek a básní
|
- orientace v próze |
|
- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
|
- všímá si spojitosti textu s ilustrací - podle obsahu textu obměňuje výšku a sílu hlasu - dovede dramatizovat jednotlivé části textu - orientuje se v obsahu knihy - domýšlí ukončení příběhu |
- práce s textem |
- sociální rozvoj |
ZŠ Olešná
Olešná 54
ZŠ: 725 596 413
MŠ: 725 596 412
jídelna: 565 325 366
Vytvořeno službou Webnode