Předmět: Český jazyk |
Ročník:3. |
||
Očekávané výstupy z RVP ZV |
Školní výstupy |
Učivo |
Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy, průřezová témata) |
Žák: |
Žák: |
|
|
Jazyková výchova |
|||
- porovnává významy slov, zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledá v textu slova příbuzná
|
- žák třídí slova podle významu; - rozlišuje slovo opačného a souřadného významu, umí vytvořit a najít slova příbuzná
|
- významový okruh, slovo nadřazené, podřazené, souřadné, opačné |
- základní podmínky života |
- porovnává a třídí slova podle zobecněného významu – děj, věc, okolnost, vlastnost
|
- podstatná jména poznává jako pojmenování osob, zvířat a věcí - pozná sloveso jako nositele děje |
- slova a skutečnost |
- vztah člověka k prostředí |
- rozlišuje slovní druhy v základním tvaru
|
- žák pozná a rozliší slovní druhy kromě zájmen a příslovcí |
- slovní druhy
|
|
- užívá v mluveném projevu správné gramatické tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves |
- žák umí pracovat s mluvnickými kategoriemi podstatných jmen (kromě vzorů) - rozlišuje slova ohebná a neohebná - dokáže vyjmenovat osobu, číslo a čas u sloves
|
- číslo jednotné a množné, rod mužský, ženský, střední - pádové otázky |
|
- spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy
|
- umí odlišit větu od souvětí - pozná základní skladebnou dvojici - dokáže spojit dvě věty do souvětí
|
- určování vět v souvětí, spojování vět, doplňování souvětí - základní skladební dvojice - spojovací výrazy |
|
- rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové i zvukové prostředky
|
- dokáže rozeznat větu oznamovací, tázací, rozkazovací a přací - dokáže věty správně napsat i se správným znaménkem za větou
|
- druhy vět podle postoje mluvčího |
|
- odůvodňuje a píše správné i,í/y,ý po tvrdých a měkkých a po obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech
|
- zvládá přehled i užívání vyjmenovaných slov a s tím i pravopis po obojetných souhláskách |
- vyjmenovaná slova |
|
- odůvodňuje a píše správně velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob, zvířat a místních pojmenováních
|
- správně píše velká písmena na začátku vět a v obvyklých vlastních jménech |
- obecná a vlastní jména |
|
Komunikační a slohová výchova |
|||
- plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti
|
- umí porozumět textu a vybrat z něj nejdůležitější informace |
- čtení s porozuměním |
- kritické čtení a vnímání mediálních sdělení |
- porozumí písemným nebo mluveným pokynům přiměřené složitosti
|
- dokáže samostatně pracovat dle zadání |
- čtení s porozuměním |
- interpretace vztahu mediálních sdělení |
- respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru |
- dovede pozdravit, poprosit, poděkovat, omluvit se, poděkovat
|
- pozdrav, prosba, poděkování, oslovení, omluva |
- osobnostní rozvoj - sociální rozvoj - lidské vztahy |
- pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost
|
- používá při vyjadřování spisovnou češtinu - chápe rozdíl mezi spisovnou a nespisovnou češtinou
|
- spisovná a nespisovná slova |
- osobnostní rozvoj |
- v krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči
|
- dodržuje pauzy mezi větami - dbá na správnou intonaci vět podle postoje mluvčího |
- zvuková stavba slova - větná melodie |
- osobnostní rozvoj |
- volí vhodné verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích
|
- umí vybrat vhodné prostředky; - zformulovat otázku a odpověď - dokáže požádat o informace i podat informace - sdělovat přání, pozdravy
|
- otázka, odpověď - přání, pozdrav |
- osobnostní rozvoj - sociální rozvoj |
- na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev
|
- dovede vyprávět podle jednoduché osnovy, obrázků - umí popsat jednoduché předměty a činnosti
|
- osnova textu - popis |
- osobnostní rozvoj |
- zvládá základní hygienické návyky spojené s psaním |
- má zautomatizovaný psací pohyb - dodržuje hygienu správného psaní
|
- hygienické psaní |
- osobnostní rozvoj |
- píše správné tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky, kontroluje vlastní písemný projev
|
- píše podle normy - psaní v přirozené velikosti a liniatuře - dodržuje sklon písma a rozestupy písmen - kontroluje vlastní písemný projev
|
- upevňování správných tvarů písmen a číslic - osobitý rukopis, celková úprava při písemném projevu |
- osobnostní rozvoj |
- píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení
|
- umí vyplnit jednodušší poštovní formuláře, napsat krátký dopis, vyplnit pohlednici - umí se vyjádřit v krátkých jednoduchých formách psaného projevu
|
- podací lístek, poštovní poukázka, dopis, pohlednice, zápis do sešitu |
- sociální rozvoj |
- seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh
|
- chápe dějovou posloupnost; - dovede vyprávět dle obrázků - umí sestavit jednoduchou osnovu
|
- osnova vypravování - dějová návaznost |
|
Literární výchova |
|||
- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu texty přiměřené věku |
- dokáže recitovat a naučí se zpaměti jednoduchou báseň |
- plynulé čtení, přednes básně nebo úryvku prózy |
- osobnostní rozvoj |
- vyjadřuje své pocity z přečteného textu |
- domýšlí příběhy - umí vyjádřit svůj postoj k přečtenému textu |
- práce s textem, dramatizace |
- osobnostní rozvoj - sociální rozvoj |
- rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění
|
- rozeznává různé typy vyjadřování autorů píšících pro děti - chápe četbu jako zdroj informací
|
- poezie a próza - pohádka, pověst, báje, povídka |
|
- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností. |
- dokáže pracovat s literárním textem |
- literární text |
- osobnostní rozvoj |
ZŠ Olešná
Olešná 54
ZŠ: 725 596 413
MŠ: 725 596 412
jídelna: 565 325 366
Vytvořeno službou Webnode