Předmět:Český jazyk |
Ročník:5 |
|||
Očekávané výstupy z RVP ZV |
Školní výstupy |
Učivo |
Přesahy a vazby (mezipředmětové vztahy, průřezová témata) |
|
Žák: |
Žák: |
|
|
|
- porovnává významy slov, zvláště slova stejného významu |
- rozlišuje slova jednoznačná od mnohoznačných, zná pojmy antonymum, synonymum a homonymum
|
- význam slov, slovo jednoznačné a mnohoznačné, antonyma, synonyma, homonyma |
|
|
- rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, předponovou koncovku |
- umí slovo rozdělit na kořen, předponu, příponu a koncovku |
- stavba slova |
|
|
- určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu |
- umí určit slovní druhy, ovládá mluvnické kategorie u sloves (osoba, číslo, čas a způsob), rozlišuje druhy příd.jmen, zájmen a číslovek, umí skloňovat číslovky dvě, obě |
- slovní druhy - druhy přídavných jmen - druhy zájmen - druhy číslovek - skloňování číslovek dvě, obě - mluvnické kategorie u sloves |
|
|
- rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary |
- rozliší spisovný jazyk,nářečí a obecnou češtinu |
- spisovný jazyk,nářečí,obecná čeština |
|
|
- vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné skladební dvojici označuje základ věty |
- ve větě jednoduché pozná podmět a přísudek, v neúplné skladební dvojici vyhledá základ věty |
- základní skladební dvojice - větný základ |
|
|
- odlišuje větu jednoduchou a souvětí,vhodně změní větu jednoduchou v souvětí |
- umí spojit dvě a více vět jednoduchých v souvětí |
- spojování vět v souvětí |
|
|
- užívá vhodných spojovacích výrazů,podle potřeby je obměňuje |
- umí užít různých slovních druhů jako spojovacích výrazů |
- spojovací výrazy |
|
|
- píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách |
- zvládá pravopis koncovek příd.jmen měkkých a tvrdých |
- přídavná jména měkká a tvrdá, jejich vzory |
|
|
- zvládá základní příklady syntaktického pravopisu |
- ovládá interpunkci jednoduchého souvětí a řeči přímé
- zvládá pravopis shody holého podmětu s přísudkem
|
- interpunkce jednoduchého souvětí - přímá řeč - shoda přísudku s holým podmětem |
|
|
Komunikační a slohová výchova |
||||
- čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas |
- zvládá přečíst text přiměřený jeho věku a přečtenému textu rozumí |
- čtení s porozuměním - vyhledávání informací z textu |
|
|
- rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk,podstatné informace zaznamenává |
- z textu dokáže vyhledat nejdůležitější informace - zvládne si ze zadaného textu udělat výpisky |
- vyhledávání podstatných informací - psaní výpisků |
|
|
- posuzuje úplnost a neúplnost jednoduchého sdělení |
- pozná úplnost či neúplnost textu |
- ukázky úplného a neúplného textu |
|
|
- reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta |
- umí sdělit obsah přiměřeně náročného textu a podstatná fakta si zapamatuje |
- reprodukce textu - hry na procvičování pozornosti a paměti |
- osobnostní rozvoj |
|
- vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku |
- zná zásady správného telefonování, umí vést dialog a dokáže zanechat vzkaz na záznamníku |
- zásady telefonického hovoru - dialog |
- sociální rozvoj |
|
- rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě |
- chápe princip manipulace v reklamě - zná zdroje, z kterých na něj může reklama působit - dokáže vytvořit jednoduchou reklamu |
- princip reklamy a její působení na jedince |
- kritické čtení a vnímání mediálních sdělení interpretace vztahu mediálních sdělení - stavba mediálních sdělení - fungování a vliv médií ve společnosti - tvorba mediálních sdělení - práce v realizačním týmu |
|
- volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru |
- intonaci,přízvuk,pauzy a tempo dokáže přizpůsobit obsahu a komunikačnímu záměru textu |
- přednes - dramatizace textu |
|
|
- rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace |
- umí se vyjadřovat spisovně i nespisovně v závislosti na komunikační situaci |
- spisovná a nespisovná výslovnost |
|
|
- píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry |
- dokáže napsat vypravování,popsat předmět či jednoduchý pracovní postup - umí vyplnit běžné tiskopisy |
- vypravování - popis předmětu - popis jednoduchého pracovního postupu - vyplňování tiskopisů |
|
|
- sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti |
- umí sestavit osnovu,na jejímž základě dokáže vypravovat s dodržením časové posloupnosti |
- vypravování na základě osnovy |
|
|
Literární výchova |
||||
- vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je |
- dokáže sdělit svůj názor na přečtenou knihu (film, divadlo) a umí ho vyjádřit i písemně |
- sdělení a zápis svého dojmu z četby(filmu,divadla) |
- sociální rozvoj |
|
- volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní text na dané téma |
- zvládne reprodukci textu, dokáže vytvořit jednoduchý literární text na dané téma (báseň, pohádka) |
- reprodukce textu - tvorba vlastního literárního textu |
- osobnostní rozvoj |
|
- rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů |
- rozpozná text umělecký - od neuměleckého |
- práce s encyklopedií, novinové články, sci-fi literatura, umělecké texty, cestopisy |
- multikultura - objevujeme Evropu a svět |
|
- při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy |
- ovládá literární pojmy - próza, poezie, dramatizace, přirovnání zosobnění |
- literární pojmy |
|
|
ZŠ Olešná
Olešná 54
ZŠ: 725 596 413
MŠ: 725 596 412
jídelna: 565 325 366
Vytvořeno službou Webnode