Základní škola Olešná sídlí v budově z roku 1912 a je typem malotřídní venkovské školy rodinného typu. Je spádovou školou pro obce Plevnice, Řemenov a Chválov. Má dvě třídy, které jsou tvořeny spojením dvou nebo tří různých ročníků a to vzhledem k aktuálnímu počtu žáků. Patří mezi inkluzivní školy, neboť společně vzdělává a vychovává všechny žáky bez ohledu na jejich předpoklady a handicapy. Ve škole pracuje jedno oddělení ŠD. Součástí školského zařízení je i školní jídelna a mateřská škola. Kapacita školy je 60 žáků, skutečný stav se pohybuje od 20 – 30 dětí, s průměrem 10-15 žáků na třídu. Do školy dojíždějí děti z obcí s dobrou dopravní obslužností - Strměchy, Zachotín, Pelhřimov. Přibližně čtvrtina žáků dojíždí.
Po absolvování 5. ročníku mají žáci zajištěn přechod na ZŠ Pelhřimov Krásovy domky. Většinou před koncem školního roku žáci s pedagogickým doprovodem školu navštíví, aby se seznámili s novým prostředím.
Škola je umístěna v centru obce, která je vzdálena 2 km od Pelhřimova. Poskytuje vzdělání i žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (SPUCH), někdy i se zdravotním postižením. Je integrována s mateřskou školou, nejen organizačně, ale celou koncepcí vzdělávacího procesu. Její činnost, aktivita a život jsou velmi důležité pro místní komunitu. Je nutná její otevřenost nejen k žákům a jejich rodičům, ale i k ostatním obyvatelům obce. Klade důraz na partnerské vztahy s rodiči žáků. Projekty, které škola vymýšlí a realizuje, otevírají prostor pro vytváření dobrých vztahů na úrovni rodič – učitel – žák. Při realizaci těchto projektů má škola možnost přibližovat a vysvětlovat rodičům i širší veřejnosti vlastní záměry, strategie i plány. Má možnost přizvat rodiče na realizaci konkrétních úkolů a nápadů. Zapojování rodičů do činnosti školy a vnímání odpovědnosti povede k tomu, že na dobré práci školy bude záležet všem – žákům, rodičům i učitelům. Rodiče mají možnost volného přístupu do školy a domluvy konzultací s vyučujícími. Jsou využívána informační odpoledne, třídní schůzky, dny otevřených dveří. Nejen rodičům žáků jsou nabízeny školou organizovanékulturní a vzdělávací akce. V roce 2005 byla zvolena školská rada. Donedávna se scházela pouze jedenkrát ročně při schvalování Výroční zprávy. V posledních letech se členové z řad rodičů scházejí s vedením školy, pedagogy a zástupci obecního zastupitelstva častěji.
Navázali jsme spolupráci v různých projektech se školami podobného typu v regionu. Děláme krátkodobé projekty. Účastníme se soutěží a akcí, které tyto školy organizují (sportovní olympiáda v Rynárci, týdenní lyžařský výcvik na Křemešníku – ZŠ Vyskytná…). Tak je tomu i naopak. Škola pravidelně spolupracuje se zřizovatelem školy (příprava kulturních i vzdělávacích akcí pro děti i dospělé, při péči o okolí školy), se Sborem dobrovolných hasičů Olešná, s PPP Pelhřimov, Mateřskou školou a speciálně pedagogickým centrem Jihlava. Navštěvuje akce těchto organizací: Městské kulturní středisko Pelhřimov, Středisko ekologické výchovy Mravenec Pelhřimov, Okresní muzeum Pelhřimov, Okresní archiv Pelhřimov, Záchranná stanice dravců Chrástov, Městská knihovna Pelhřimov, Autoškola, Plavecká škola Delfín, Policie ČR. Do mezinárodní spolupráce škola není zapojena.
V roce 1996 budova školy prošla rekonstrukcí. Při ní bylo zmodernizováno sociální zařízení, osvětlení, částečně podlahy, zateplení chodeb a vybudována vytápěná šatna pro žáky. V roce 2005 byla částečně zrekonstruována střecha budovy. Ve školním roce 2011/2012 byla provedena rekonstrukce oken a vstupních dveří v budově ZŠ i MŠ.Vlastní prostory školy úplně nedostačují současným požadavkům. Využíváme prostory v budově MŠ.V přízemí je umístěna šatna pro žáky a školní kuchyně, která zajišťuje stravování žáků i zaměstnanců. Stará se rovněž o pitný režim dětí. Žáci mají také možnost zakoupit si dotované mléko a mléčné výrobky.
V patře jsou dvě učebny, sociální zařízení a kabinet. Tato místnost je víceúčelová – ředitelna, sborovna, sklad školních pomůcek, šatna zaměstnanců…. Chybějící tělocvična je nahrazena vybavenou místností na cvičení v budově MŠ, kterou využívají i děti z mateřské školy. S ohledem na chybějící prostory pro ŠD, je tato umístěna v kulturní místnosti v budově MŠ. Na velice dobré úrovni je materiální vybavení. V obou třídách jsou počítačová pracoviště (I. třída – 5 PC, II. třída – 6 PC), všechna pracoviště jsou připojena na internet. Podle finančních možností je průběžně doplňována žákovská i učitelská knihovna, pořizovány další učební pomůcky (obrazy, mapy, ….). Škola zakoupila i dostatečné množství výukových programů, které jsou ve výuce každodenně využívány. V I. třídě je videorekordér s televizí, jenž je rovněž pravidelně využíván, v učebně II. třídy je televizor s DVD přehrávačem.
Škola se v letech 2010 – 2013 zapojila do několika projektů – Mléko do škol, Ovoce škol, Zdravá záda, EU peníze školám, Tvorba nových interaktivních materiálů pro potřeby výuky AJv 1. – 3. ročníku ZŠ a do projektů zaměřených na vzdělávání pedagogů ZŠ i MŠ. Díky sponzorům a zapojení do těchto projektů mohla škola zakoupit počítače, interaktivní tabuli, lavice, softwarové vybavení, tiskárnu, rádio s CD přehrávačem, knihy do školní knihovny…
Pro potřeby žáků je možné v okolí školy využívat hřiště a zahradu MŠ. V případě ohrožení je pro žáky určena ke shromáždění budova obecního úřadu.
Veřejnost je informována na informační tabuli ve vestibulu a na webových stránkách školy.
Ve škole pracují 2 učitelky a 1 vychovatelka. Kvalifikovanost je stoprocentní. Všichni pedagogičtí pracovníci se účastní různých forem DVPP - jazykové kurzy, semináře Montessori a Tvořivé školy. Prvky těchto programů jsou využívány ve výuce.
Zaměření školy
Žáci by si měli v základní škole osvojit základní poznatky o životě kolem sebe. Náš vzdělávací program je zaměřen na žáka, na jeho schopnosti, na správnou motivaci, na to, aby výuka byla zajímavá různými činnostmi a přiměřená jejich věku. Nejlepších a trvalých výsledků lze dosáhnout na základě porozumění určitému jevu. K tomu lze dospět tehdy, když žák zapojí do učení co nejvíc smyslů, když bude provádět činnosti, pozorovat, hovořit o nich.
Snažíme se:
Výchovné a vzdělávací strategie astrategie naplňování klíčových kompetencí
V celkovém pojetí vzdělávání na naší škole jsou převážně uplatňovány takové formy a metody práce s žáky, aby docházelo k rozvoji osobnosti jako celku, kombinovaně k rozvoji všech klíčových kompetencí. Budou používány i metody a pomůcky alternativních směrů učení (Montessori, Tvořivá škola), které nám pomohou naplnit naše motto „Škola hrou“.
V základním vzdělávání budeme naplňovat tyto cíle:
Kompetence k učení
Na úrovni základního vzdělávání žák:
Kompetence k řešení problémů
Na úrovni základního vzdělávání žák:
Kompetence komunikativní
Na úrovni základního vzdělávání žák:
Kompetence sociální a personální:
Na úrovni základního vzdělávání žák:
Kompetence občanské
Na úrovni základního vzdělávání žák:
Kompetence pracovní
Na úrovni základního vzdělávání žák:
Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Naši školu mohou navštěvovat žáci se zdravotním znevýhodněním (máme zkušenosti s dětmi sluchově postiženými) i se zdravotním postižením, se sociálním znevýhodněním, speciálními vývojovými poruchami učení a chování i žáky talentovanými. Učitelé sledují výchovně vzdělávací potřeby žáků a ve spolupráci s rodiči zajišťují odbornou diagnostiku v PPP. Na základě vyšetření jsou pak konzultovány, plánovány a využívány vhodné metody a organizační postupy výuky. Výhodou pro práci s těmito dětmi je nižší počet dětí ve třídách.
Žáci se zdravotním znevýhodněním, SPUCH i žáci mimořádně nadaní jsou integrováni v rámci běžných tříd. Na základě odborného posudku vyškolení pedagogové ve spolupráci se zákonnými zástupci žáka, vytváří a realizují individuální vzdělávací plán (IVP). Struktura IVP vychází z platné právní úpravy. Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami probíhá 2 krát týdně po 30 minutách individuální reedukace.
Péče o talentované a mimořádně nadané žáky
V případě nadanějších žáků je v rámci výuky zařazována práce v diferencovaných skupinách podle nadání. Pro nadaného žáka učitel připravuje a zadává školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň jeho dovedností v oblasti jeho nadání. Pokud bude zjištěno mimořádné nadání žák, bude škola spolupracovat s poradenským pracovištěm a na základě závěrů odborného vyšetření sestaví a bude realizovat IVP se strukturou dle právní úpravy. Mimořádně nadaní žáci mohou být přeřazeni do vyššího ročníku na základě komisionální zkoušky.
ZŠ Olešná
Olešná 54
ZŠ: 725 596 413
MŠ: 725 596 412
jídelna: 565 325 366
Vytvořeno službou Webnode