Školní vzdělávací program
ZŠ a MŠ Olešná
Název ŠVP ŠVP Školní družiny při ZŠ a MŠ Olešná
Název školy Základní škola a mateřská škola Olešná, okres Pelhřimov
Adresa školy Olešná 54, 393 01 Pelhřimov
Ředitelka školy Mgr. Hana Řádová
IČO 75000717
REDIZO 600061299
Kontakty tel. 565 322 489
E-mail skola@olesna.cz
www www.zsolesna.cz
Zřizovatel Obec Olešná
Adresa Olešná 94, 393 01 Pelhřimov
Kontakt 565 323 772
Zpracovatel vychovatelka – Mgr. Romana Šulcová
Platnost od 1. 9. 2008
Mgr. Romana Šulcová Mgr. Hana Řádová
vychovatelka řed. školy
Škola je málotřídního typu, pouze s ročníky 1. stupně. Školní družina má jedno oddělení, kam chodí žáci všech ročníků. Je umístěna v budově mateřské školy.
počítače
televizor
videorekordér
radiomagnetofon
Mezi další vybavení školní družiny patří společenské hry, stavebnice, potřeby pro výtvarnou a pracovní činnost, dětské knihy, časopisy, sportovní náčiní, stolní fotbal a hokej. K odpočinku a relaxaci slouží koberec v rohu třídy.
ŠD dále využívá při své činnosti místnost na cvičení, umístěnou v mateřské škole a nedaleké hřiště.
Poplatek za školní družinu činí 40,- Kč na jeden měsíc. Poplatek je vybírán hotově dvakrát ročně - vždy na počátku nového pololetí na základě příjmového dokladu. Za vybrané školné jsou nakupovány hračky, hry a potřeby pro práci v ŠD.
Projekty, mezinárodní spolupráce
Ve školní družině nejsou organizovány dlouhodobé projekty. Škola nespolupracuje s jinou školou na mezinárodní úrovni.
Bystré hlavy – hlavolamy, křížovky, luštění
Umím se chovat – slušné chování
Vánoční dílna
Jarní dílna
Pomoc v tísní – besedy, první pomoc, tísňové linky
Cesta za pokladem – všeobecné dovednosti znalosti na stezce lesem
Programy Ekocentra
Třídění odpadu - soutěž s ,,Panem Popelou“
Tyto projekty budou zařazeny v průběhu celého školního roku
Spolupráce s rodiči, školskou radou…
Škola úzce spolupracuje s radou školy, s PPP Pelhřimov (spolupráce při integraci žáků), s rodiči i zřizovatelem, případně dalšími organizacemi – Sbor dobrovolných hasičů Olešná (příprava akcí pro děti, péče o okolí školy).
ŠD tvoří jednu právnickou osobu, proto bezpečnost a ochrana zdraví je zajišťována v rámci celé školy. Školní řád stanovuje obecná pravidla chování dětí ve škole, z něho vycházejí jednotlivé vnitřní řády. Při přesunu žáků z budovy do budovy je kladen důraz na bezpečné a pořádek.
S řádem školní družiny jsou děti seznamovány opakovaně a průběžně při různých činnostech.
Záznamy provádíme do pedagogické dokumentace ( třídní kniha ŠD). V nitřní řád je umístěn v učebně.
Výchovná práce ve školní družině má svá specifika a liší se od organizace vzdělání ve škole. Základním prostředkem činnosti je hra založená na prožitku dětí, která obohacuje jejich sebepoznání, rozšiřuje vědomosti a dovednosti a navozuje kladné emoce.
Školní družina
Cílem programu ve školní družině je připravit dítě pro život v současné společnosti a prostřednictvím volnočasových aktivit ve školní družině ho vybavit potřebnými vědomostmi, dovednostmi a postoji.
2) Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Naši školu mohou navštěvovat žáci se zdravotním znevýhodněním (máme zkušenosti s dětmi sluchově postiženými), se sociálním znevýhodněním, speciálními vývojovými poruchami učení a chování i žáky talentovanými. Učitelé sledují výchovně vzdělávací potřeby žáků a ve spolupráci s rodiči zajišťují odbornou diagnostiku v PPP. Na základě vyšetření jsou pak konzultovány, plánovány a využívány vhodné metody a organizační postupy výuky. Výhodou pro práci s těmito dětmi je nižší počet dětí ve třídách.
Žáci se zdravotním znevýhodněním, SPUCH i žáci mimořádně nadaní jsou integrováni v rámci běžných tříd. Na základě odborného posudku vyškolení pedagogové ve spolupráci se zákonnými zástupci žáka, vytváří a realizují individuální vzdělávací plán (IVP). Struktura IVP vychází z platné právní úpravy. Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami probíhá 2 krát týdně po 30 minutách individuální reedukace.
3) Péče o talentované a mimořádně nadané žáky
V případě nadanějších žáků je v rámci výuky je zařazována práce v diferencovaných skupinách podle nadání. Pro nadaného žáka učitel připravuje a zadává školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň jeho dovedností v oblasti jeho nadání.
Pokud bude zjištěno mimořádné nadání žák, bude škola spolupracovat s poradenským pracovištěm a na základě závěrů odborného vyšetření sestaví a bude realizovat IVP se strukturou dle právní úpravy. Mimořádně nadaní žáci mohou být přeřazeni do vyššího ročníku na základě komisionální zkoušky.
1.Rozvoj poznávání
2. Sebepoznání a sebepojetí
- napomáhat zvládání vlastního chování
- posilovat pozitivní myšlení
- všímat si dění i problémů kolem sebe, nevyhýbá se řešení
- rozlišovat správná a chybná řešení
- dokončovat započatou práci
3. Seberegulace a sebeorganizace
- dodržovat zásady bezpečného chování
- neohrožovat své zdraví ani zdraví ostatních
- projevovat citlivost a ohleduplnost
- rozpoznávat vhodné a nevhodné chování
- všímat si nespravedlnosti, agresivity a šikany
- respektovat jiné, být tolerantní k odlišnostem mezi lidmi
4. Psychohygiena
- vychovávat k odpovědnosti za svou osobu, posilovat tělesnou zdatnost
- nést odpovědnost za své zdraví, rozpoznat nebezpečí
- vést ke správným stravovacím návykům
- dodržovat osobní hygienu, základní hygienické návyky
- odpovídat za úklid svých věcí v šatně a jejich uložení
- vyrovnávat se s neúspěchy a nedostatky, hledat způsob nápravy
- umět řešit různé životní situace a vypořádat se se stresem
Kreativita
- vytváření podmínek a příležitostí pro tvořivost při hraní
- podněcování zájmu a využívání tvořivosti dětí při výzdobě a činnosti ŠD
- nechat děti organizovat různé činnosti, pomoc při sportovních akcích
Sociální rozvoj
1. Poznávání lidí
- vzájemné poznávání se ve třídě
- prevence sociálně patologických jevů
- podobnost a odlišnost lidí
- naučit se zachovat klid a rozvahu
2. Mezilidské vztahy
- vytváření společensky žádoucích hodnot
- vytváření základu právního vědomí – úcta, porozumění, tolerance
- schopnost a ochota pomoci
- posilování vlastního sebevědomí
- prevence sociálně patologických jevů – drogy, kouření, šikana
3. Komunikace
- rozvíjení slovní zásoby
- schopnost vyjádřit se, požádat o pomoc
- komunikovat bez ostychu s vrstevníky a dospělými
- schopnost naslouchat
- schopnost vyjadřovat své pocity, kultivovaně komunikovat
4. Kooperace a kompetice – akce školní družiny
- soužití dětí různorodých kolektivů
- hraní her ve skupinách a týmech
- podřídit se i prosadit při skupinové činnost
Morální rozvoj
1. Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
- řešení různých situací
- pěstování potřebných a žádoucích dovedností, vědomostí a postojů
- pravdomluvnost a důvěryhodnost
- posilování schopnosti objektivně hodnotit své jednání
- umět přijímat důsledky svého chování
2. Hodnoty, postoje, praktická etika
- učit odpovědnosti a spolehlivosti
- respektovat druhé
- umět se rozhodovat
- dokázat pomoci druhým
Občanská společnost a škola
Místo, kde žijeme – vztah ke škole, městu, státu (vycházky, výlety)
Lidé kolem nás - příbuzenské vztahy v rodině, vztahy mezi dětmi, pravidla soužití
Občan, občanská společnost a stát
Evropa a svět nás zajímá
Objevujeme Evropu a svět
Lidské vztahy
Ekosystémy
Základní podmínky života
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
Vztah člověka k prostředí
Silné stránky
Slabé stránky
Příležitosti
Hrozby
Září |
Naše družina a naši kamarádi
Naše obec a její okolí
|
Seznamovací hry, můj nejlepší kamarád – kreslení, vyprávění, hádanky, společný výlet - vyprávíme si zážitky z prázdnin - psaní krátkých povídek, - příprava na vyučování - malování kamínků (kamínky z naší přírody, z ciziny - z hor, z rybníků, z moře) - pohybové hry na hřišti - kolektivní hry, soutěže jednotlivců i skupin, turistika ( značky, šifry, ) - péče o tělesnou hygienu, smysl pro pořádek - úklid, péče o květiny ve třídách - malování do výtvarných soutěží -,,Olympiáda očima dětí,, - vyhlašuje DDM Pelhřimov - výtvarná soutěž ,,Zážitek z prázdnin“- vyhlašuje DDM Šumná Moje cesta do školy, naše obec – poznáváme všechny okolní vesnice na kolech– hra „Kam dnes dojedeme?“ Kreslení plánku obce, vyprávění o historii obce |
Říjen |
Přírodniny –žaludy, kaštany šípek…. Houby |
Sbíráme a vyrábíme z přírodnin. Co sklízíme ze zahrádky – ovoce, zelenina, ochutnávky, studená kuchyně Sběr hub třídění - vlastní výstava hub ve škole. Návštěva výstavy v DDM v Pelhřimově. - výtvarná soutěž ,, Jak Plamínek… - čtení časopisů "Mateřídouška" - kvizy, testíky, křížovky a doplňovačky - přípravy na vyučování, opravy, úklid v lavicích - sledování televizního vysílání pro školy (popř. mateřské školy) a zajímavých dokumentů pro děti - práce s modelovací hmotou (prostorové vytváření různých dekorativních předmětů) - výroba zvířátek z přírodnin, navlékání jeřabin, kukuřice, šípků,…. - konstruktivní stavebnice - stavby dle vlastní fantazie i dle předlohy - navlékání přírodnin, korálků - kombinační schopnosti
|
Listopad |
Podzimní hrátky |
Soutěž o nejhezčího draka. Malování – jablko,hruška k nakousnutí - podzim patří drakům - malování, stříhání, lepení papírových draků i draků z textilií, modelování draků - znaky podzimu, vyprávění, ukázka a malování.. - poslech pohádek, dokumentů - vycházky - okolí školy - orientace, podzimní příroda, myslivost (příprava na zimu - sběr plodů pro lesní zvěř) - stavebnice - sestrojování vozidel, domů a předmětů denní potřeby - vycházky - druhy jehličnanů, druhy ovocných stromů - vycházky - pozorování lesní zvěře (smysl pro ochranu živočišstva i rostlinstva) - výroba krmítek pro ptactvo,výroba závěsných kelímků pro sýkorky
|
Prosinec |
Vánoce přicházejí |
Mikulášská besídka, výroba dárků, příprava nepečeného cukroví. Vánoční zvyky a tradice – zdobení třídy. Vánoční besídka – rozdávání dárků. čtení časopisů a knih - vyprávění o zimě – změny v přírodě - sledování videa - pohádky o zvířátkách - příprava na vyučování a opravy - výroba vánočních dárků, výroba svícínků - suchá vazba v kombinaci se sádrou - vystřihovánky - ozdoby (malování, stříhání a lepení z barevného papíru) - práce s modelovací hmotou - moduritem - sněhuláci, lyžaři, bruslaři, sáňkaři - kreslení a malování výkresů se zimní a vánoční tématikou (inkoust + zmizík) - výroba papírového vánoční stromku kolektivní práce - výrobky na vánoční výstavky a do soutěží - vycházky zimní krajinou, zimní sporty (bobování, sáňkování, koulovaná, stavění sněhuláků) - procvičování na vánoční besídku (scénky, pohádky, básničky, koledy) - malování do výtvarných soutěží –dle nabídky - tradice, zvyky vánoc, četba ,, O vánocích |
Leden |
Máme rádi pohádky |
Pohádkový svět – kreslení, malování pohádkových bytostí. Poslech, četba, vyprávění a dramatizace. Výroba maňáska. Divadelní představení. Pohádkové hádanky. - příprava krmení pro lesní zvěř a ptactvo (kelímky, jablíčka, ořechy apod.) - vycházky - zimní sportování, hod - sněhové koule – na cíl - orientace v zimní krajině – vyšlapávaní obrazců ve sněhu (písmena, číslice, stopy) - práce s papírem - překládání, vyšívání na papír i kanavu - hra na řemesla - kadeřnictví, krejčovství, pekařství, fotograf - poslech klasické hudby - sledování videa - zdravověda (první pomoc) - hrajeme maňáskové divadlo - péče o pokojové květiny - společenské hry - pexeso, puzzle, dáma, kuželky
|
Únor |
Chceme žít zdravě
Masopust na vsi |
Znám své tělo. Co jíme? Moje oblíbené jídlo. Připravujeme hostinu. Sportujeme – míčové hry, bruslení, bobování. Sestavování jídelníčku.
- malované pohádky, výrobky do soutěží - kresby, dekorace - masky, karneval, masopustní průvod obcí
|
Březen |
Velikonoce |
Nejhezčí velikonoční kraslice. Vyrábění z různých materiálů – velikonoční tematika – výzdoba třídy. Příprava velikonočních pokrmů.
Setí obilí- pozorování klíčení. |
Duben |
Jaro – ochrana přírody |
Vítáme jaro – přírodovědné vycházky. Program Ekocentra. Den Země. Ohrožené druhy zvířat. Třídění odpadu. Kalendář přírody.
|
Květen |
Sportem ku zdraví
Den matek |
Atletické závody. Turnaj ve vybíjené a fotbalu. „Šipkovaná“. Netradiční soutěže na školní zahradě, obratnost a rychlost
|
Červen |
Jedeme na prázdniny, cestujeme |
- jízda zručnosti na hřišti - jízda lesem plnění úkolů
|
6) Provozní řád školní družiny
Provoz:
7) Hodnocení žáků a autoevaluace
ŠVP bude upravován a doplňován na základě evaluace a autoevaluace. Ta bude probíhat jednak na úrovni individuální (vychovatelka průběžně hodnotí vlastní práci a snaží se o sebereflexi činnosti), na úrovni týmové a vedení školy a dále získáváním informací od rodičů, žáků apod.
Evaluace se bude zabývat:
ZŠ Olešná
Olešná 54
ZŠ: 725 596 413
MŠ: 725 596 412
jídelna: 565 325 366
Vytvořeno službou Webnode